- Home
- Algemeen
- Programmaverantwoording
- Programma 01 Bestuur en Veiligheid
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Goed geïnformeerde inwoners en ondernemers.
- Integraal Veiligheidsbeleid, waarin nieuwe acties en beleidsontwikkelingen worden benoemd. Hieraan wordt middels het uitvoeringsprogramma uitvoering gegeven.
- De focus ligt de komende jaren op de implementatie van het door het Veiligheidsberaad vast-gestelde rapport ‘Bevolkingszorg op orde 2.0’.
- Een grotere betrokkenheid van inwoners
- Meer op de klantgerichte dienstverlening.
- Meer digitale informatieverstrekking en toegankelijkere digitale dienstverlening.
- Betrouwbare gegevens basisadministratie; Inwoners zijn betrokken bij de vorming van toekomstig beleid.
- Vastlegging te bewaren digitale documenten in e-depot.
- Sterke en leefbare kernen, waar aangenaam wonen voor iedereen mogelijk is (jong, oud en gezinnen).
- Schoolconvenant Veiligheid
- Aanpak jongeren en seksueel overschrijdend gedrag.
- Personen met verward gedrag.
- Bewustwording personeel gemeente Hulst in kenmerken van Ondermijning (verwevenheid boven- en onderwereld).
- Wat heeft het gekost
- Kengetallen
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Programma 02 Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Minimaal energiegebruik en CO2 neutraal; Visuele en functionele kwaliteit van de openbare ruimte op voldoende niveau brengen/ houden; Financiële dekking voor het uitvoeren van het onderhoud aan de wegen; Goed onderhouden stadswallen.
- Kwaliteit van de binnenstad verbeteren.
- Goed onderhouden van kapitaalgoederen wegen en riolering.
- De in het GVVP genoemde maatregelen uitvoeren volgens het MIP.
- Geen vermijdbare ernstige verkeersslachtoffers meer te betreuren in Hulst.
- Verkeersveiligheid t.a.v. doorgaand verkeer verhogen en overlast verminderen binnen de kern Vogelwaarde.
- Veiligheid op Absdaalseweg bij Scharnier verhogen en doorstroming verbeteren.
- Hogere verkeersveiligheid en betere samenwerking tussen wegbeheerders; Verkeersveiligheid op doorgaande wegen door kernen verhogen en de snelheid van het doorgaande verkeer verlagen.
- Op alle haltes voor het openbaar vervoer de afgesproken minimale voorzieningen aanbrengen; Alle haltes op de kernlijnen en scholierenlijnen toegankelijk; Bevorderen samenwerking bij werkzaamheden in de openbare ruimte tussen nutsbedrijven, waterschap
- Goede bereikbaarheid van voorzieningen door alle burgers die er gebruik van moeten/willen maken.
- Betere dekking laad-infra-structuur t.b.v. elektrische voertuigen.
- Wat heeft het gekost
- Kengetallen
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Programma 03 Economische structuur en toerisme
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Toename aantal toeristische bezoeken aan Hulst, zowel dag- als verblijfstoeristen; Groei recreatief voorzieningenniveau in en om de Vesting, aan de Schelde en tussengebied.
- Hechte samenwerking tussen de economische partners; Stimuleren en versterken van de detailhandel en horeca: samenhangende structuur met compacte winkelgebieden; Stimuleren nieuw vestiging van bedrijven; Toename aantal inwoners; Stabilisatie aantal ar
- Economische structuur verbreden.
- Wat heeft het gekost
- Kengetallen
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Programma 04 Onderwijs en kinderopvang
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Optimalisering van bestaande kindvoorzieningen.
- Behoud van een breed aanbod van onderwijsvoorzieningen voor Hulst en de regio Zeeuws-Vlaanderen.
- Een doorgaande leerlijn vormen voor kinderen van een voorschoolse voorziening naar het primair onderwijs; Met de inzet van VVE (mogelijke) onderwijsachterstanden voorkomen of inlopen; Jeugdhulp en passend onderwijs op elkaar laten aansluiten.
- Een kwalitatief en kwantitatief goed VVE-beleid afgemeten aan een (tot nu toe taakstellende) doeluitkering OAB.
- Een financieel aantrekkelijk en kwalitatief sterk aanbod kinderopvang.
- Wat heeft het gekost
- Kengetallen
- Toelichting kengetallen
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Programma 05 Sport cultuur en recreatie
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Sportstimulering voor alle doelgroepen.
- Sportaanbod laagdrempelig houden en aansluiten bij de vraag.
- Sport als middel inzetten voor gezonde leefstijl/vitale burger.
- Accommodaties zo breed mogelijk inzetten.
- Aanpassen museum aan de huidige eisen van de tijd.
- Muziekonderwijs opnieuw bezien (bereik, kosten, samenwerking, projecten etc.); Terugloop leerlingen en deelnemers muziekverenigingen; Projectmatig werken, actiever aanbod.
- Uitdragen Reynaert-erfgoed.
- Cultuureducatie.
- Variëteit aan culturele evenementen.
- Week Amateurkunst (WAK); Uitvoering; Inzetten op samenwerking.
- Bibliotheekvisie ‘een uitgelezen kans’ herzien; Gemeentelijk en regionaal beleid.
- Regionale samenwerking op cultureel vlak.
- Uitdragen cultureel erfgoed.
- Nieuwe initiatieven initiëren.
- (nog meer) Bekendheid geven aan Reynaert en Hulst.
- Inzet bibliotheek laaggeletterdheid; Bereik doelgroep; Actieve samenwerking organisaties.
- Inzet cultuureducatie op alle basisscholen.
- Toekomstbestendige accommodaties; Maatschappelijk betrokken verenigingen ondersteunen: die breder denken dan eigen tak van sport.
- Wat heeft het gekost
- Kengetallen
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Programma 06 Sociaal domein
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Bevordering van de zelfredzaamheid van inwoners; Bevorderen dat burgers zo lang mogelijk in de eigen omgeving kunnen blijven wonen.
- Kwalitatief goede en passende zorg voor kwetsbare burgers; Bevordering van de zelfredzaamheid van burgers; Bevordering van kwaliteit van leven van burgers.
- Burgers weten waar men ondersteuning kan vragen.
- Het voorkomen en bestrijden van discriminatie.
- Het bevorderen van de gezondheid van de inwoners.
- Het realiseren van politiek en maatschappelijk draagvlak m.b.t. het tegengaan van alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar en een matiging en verantwoord alcoholgebruik door jongeren vanaf 18 jaar.
- Versterking van keten acute zorg door een verbetering van het gebruik van een AED.
- Het terugdringen van gezondheidsachterstanden door een integrale lokale projectmatige aanpak.
- Het taboe doorbreken en het onderwerp zelfmoord bespreekbaar maken; Het terugdringen van het aantal zelfmoorden.
- Realisatie van een permanente en passende locatie voor JC Komma.
- Effectieve inzet van preventieve en lichte opvoed- en opgroei ondersteuning.
- Bevordering van de zelfredzaamheid van inwoners.
- Burgers vragen ondersteuning bij het juiste loket.
- Een inclusieve samenleving, waar iedereen meedoet en/of participeert, zo mogelijk (ook) met werk; Een zo optimaal mogelijke (tenminste budgettair neutrale) uitvoering van de Participatiewet, waarbij zoveel als mogelijk mensen perspectief wordt gebode
- Van transitie van de jeugdzorg naar transformatie & innovatie.
- Burgers hebben volop mogelijkheden tot werk en participatie in het sociale en maatschappelijke leven, zonder daarbij belemmeringen te ervaren a.g.v. schulden; Problematische schuldsituaties worden zoveel als mogelijk voorkomen; Indien sprake is van e
- Wat heeft het gekost
- Kengetallen
- Toelichting kengetallen
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Programma 07 Milieu
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Deltaplan ruimtelijke adaptatie.
- Verdere optimalisering afvalscheiding.
- Publicaties digitaal.
- Duurzaam gebruik van de bodem.
- Veilige woon- en werkomgeving.
- Toekomstbestendige waterhuishouding in de openbare ruimte.
- Kwalitatief waterbeheer gebaseerd op veiligheid en duurzaamheid.
- Efficiënt en effectief rioolbeheer.
- Maatschappelijk laagste kosten in de afvalwaterketen.
- Wat heeft het gekost
- Kengetallen
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Programma 08 Ruimte en wonen
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- De Nieuwe Bierkaai: kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie.
- De Statie: versterken van de relatie binnenstad met Morres door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeteren functionele verbinding, optimaliseren verkeersafwikkeling, versterken economische structuur en kwaliteitsimpuls.
- Gebiedsontwikkeling Perkpolder: Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied.
- Een adequaat planologisch beoordelingskader voor functies als wonen, werken en recreëren.
- Faciliteren van gewenste ruimtelijke ontwikkelingen.
- Potenties/kansen omzetten in nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.
- Goede voorraad sociale huurwoningen, zonder lange wachtlijsten en zonder leegstand.
- Verpaupering tegengaan.
- Evenredige huisvesting statushouders.
- Promotie gemeente Hulst als woongemeente.
- Regionale woningmarktafspraken.
- Flexibele en uniforme bestemmingsplannen; Minder tijdrovende procedures.
- Gestroomlijnde (voorbereiding van de) implementatie Omgevingswet.
- Bouwen voor behoefte.
- Dat de Belgen de weg blijven vinden naar de Hulsterse woningmarkt.
- Herstructurering gaat boven nieuwbouw.
- Bouwkavels in alle kernen.
- Weg bestemmen ongewenste bestemmingsplancapaciteit.
- Toename duurzaam en levensloopbestendig gebouwde woningen.
- Wat heeft het gekost
- Kengetallen
- Wat hebben we gedaan c.q. bereikt?
- Programma 09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
- Beleidsindicatoren programma's
- Onvoorzien
- Reserves
- Resultaat na bestemming
- Programma 01 Bestuur en Veiligheid
- Paragrafen
- Demografische ontwikkeling
- Inleiding
- Personeel
- Dienstverlening
- Communicatie
- Samenwerking
- ICT
- COVID-19 (Corona)
- Planning en Control
- Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonzderzoek
- Rechtmatigheid
- Handreiking voor de verantwoording Sociaal Domein in de jaarrekening van gemeenten
- Controleprotocol
- Begrotingscriterium
- Misbruik en oneigenlijk gebruik
- Lastenoverschrijding voor verrekening met de reserves
- Toelichting investeringskredieten
- Inleiding
- Samenwerking belastingen
- Onroerende-zaakbelasting
- Forensenbelasting
- Toeristenbelasting
- Parkeerbelasting
- Hondenbelasting
- Precariobelasting
- Reclamebelasting
- Retributies
- Rioolheffing
- Afvalstoffenheffing
- Marktgelden
- Leges
- Kostendekkendheid heffingen
- Lokale belastingdruk
- Kwijtschelding
- Totaal overzicht belastingopbrengsten
- Jaarrekening
- Balans
- Overzicht van baten en lasten
- Toelichting op het overzicht van baten en lasten
- Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
- Lastenoverschrijding voor verrekening met de reserves
- Vennootschapsbelasting
- Incidentele baten en lasten
- Overzicht onvoorzien
- Kasstroomoverzicht
- SiSa (Single information Single audit)
- Bijlagen
- Sitemap