Begroting 2019
Bij het opstellen van de begroting 2019 (medio 2018) leefden we in tijden van voorspoed en groeiende welvaart. Uit de begroting bleek dat de gemeente op dat moment kon profiteren van de financiële maatregelen die in de achter liggende jaren noodzakelijk waren en de economische groei die Nederland op dat moment kende. In de begroting was ruimte voor investeringen voor de komende jaren. Wel lagen er uitdagingen op langere termijn. Zo viel te denken aan de transitie naar duurzame energie én de onzekerheden binnen het sociaal domein waren nog altijd van kracht. Op de onderdelen Jeugd, WMO en Participatie werd een tekort verwacht. Dit tekort kon worden onttrokken uit de eerder gevormde reserve Sociaal domein. De begroting en meerjarenraming 2019-2022 was bij de vaststelling sluitend en liet een positief saldo zien van ruim € 104.000. In 2020 € 229.000, in 2021 € 366.000 en 2022 € 83.000
Voorjaarsnota 2019
De voorjaarsnota 2019 was behoorlijk negatief. Deze liet een saldo zien van € 493.000. Het verwachte begrotingsresultaat kwam hiermee op € 389.000 negatief. Op diverse programma's waren er bijstellingen. Dit zowel positief als negatief. De grootste klap viel echter in het programma Algemene Dekkingsmiddelen. In dit programma worden de uitkeringen vanuit het Gemeentefonds verantwoord. In de voorjaarsnota worden de bijstellingen vanuit de meicirculaire meegenomen. Voor de gemeente Hulst bleken de effecten uit deze circulaire € 540.000 negatief. Onder andere als gevolg van de neerwaartse bijstellingen vanuit het Rijk.
Najaarsnota 2019
In het najaar is vervolgens een vooruitblik gegeven op de jaarrekening 2019. Ook wordt hierin de septembercirculaire verwerkt. Deze bleek een behoorlijk positief beeld te geven ten opzichte van de meicirculaire. Daarnaast was er vrijval van stelposten en onvoorziene uitgaven. Het saldo van de najaarsnota was € 611.000 positef. Het verwachte begrotingsoverschot kwam hiermee op € 222.000. Daarbovenop was nog een resterend saldo onvoorzien van € 50.000.
Jaarrekening 2019
In de najaarsnota was een saldo op de programma's (na verrekeningen met de reserves) gepresenteerd van € 222.000. Daarnaast resteerde nog een budget van € 50.000 voor onvoorziene uitgaven. Dit saldo was gebaseerd op informatie die bekend was begin oktober 2019 en was samengevat in de 18e begrotingswijziging. Een overzicht van de belangrijkste afwijkingen tussen begroting en realisatie treft u hierna aan.
Het jaar 2019 wordt afgesloten met een positief saldo van afgerond € 610.000 (na verrekeningen van reserves). Dit is hoofdzakelijk het gevolg van incidentele oorzaken. Een verklaring van de verschillen tussen begroting en rekening is in deze jaarstukken opgenomen.
Een analyse van het jaarrekeningresultaat is te onderscheiden in (incidentele) mee- en tegenvallers. In de uitgebreide toelichting van de verschillen op de diverse programma’s wordt hierop separaat ingegaan.
Hierna is een globaal overzicht opgenomen van de verschillen per programma en een beknopte analyse van het resultaat 2019.
Bedragen * € 1.000 | |
Programma | Verschillen |
---|---|
Bestuur en Veiligheid | -494 |
Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte | -2 |
Economische structuur en toerisme | 1.249 |
Onderwijs en kinderopvang | 149 |
Sport cultuur en recreatie | 250 |
Sociaal domein | 117 |
Milieu | 382 |
Ruimte en wonen | -62 |
Algemene dekkingsmiddelen | -68 |
Onvoorzien | 50 |
Verschillen exclusief reserves | 1.571 |
Verschillen in mutaties reserves | -1.183 |
Verschil jaarrekening versus begroting | 388 |
Resultaat begroting | -222 |
Jaarrekeningresultaat | 388 |
Claims
Een aantal activiteiten waarvoor lasten waren begroot, is in 2019 door diverse oorzaken niet meer uitgevoerd en doorgeschoven naar 2020. Deze uitgaven (lasten) waren wel onderdeel van de begroting 2019 inclusief wijzigingen.
Een uitzondering hierop zijn de klimaatmiddelen en de Gezond in de Stad (GIDS) gelden uit de decembercirculaire. Deze middelen zijn eerder ontvangen dan begroot. Voorstellen voor besteding van deze middelen volgen vanaf 2020.
In onderstaand overzicht zijn deze zogeheten claims op het rekeningsaldo opgenomen:
Claims rekeningsaldo | 31-12-2019 |
---|---|
Boomregistratie | 9.000 |
ICT Outsourcing | 150.000 |
Eenzaamheid | 25.000 |
Verhuis Bibliotheek | 15.000 |
Klimaatmiddelen decembercirculaire | 239.000 |
GIDS gelden decemberciruclaire | 9.000 |
Totaal | 447.000 |
Beknopte analyse resultaat
In de najaarsnota was een saldo op de programma's (na verrekeningen met de reserves) gepresenteerd van € 222.000. Daarnaast resteerde nog een budget van € 50.000 voor onvoorziene uitgaven. Een beschrijving van de belangrijkste afwijkingen tussen begroting en realisatie treft u hierna aan.
Het jaar 2019 wordt afgesloten met een positief saldo van afgerond € 610.000 (na verrekeningen met de reserves). Een analyse van het jaarrekeningresultaat is te onderscheiden in (incidentele) meevallers. Een aantal van deze meevallers is ontstaan door het feit dat activiteiten/werkzaamheden/subsidieaanspraken op een later moment zijn of worden uitgevoerd. Voor deze activiteiten/werkzaamheden/subsidieaanspraken zijn claims op het rekeningsaldo opgenomen. Hierna is een overzicht opgenomen dat bijdraagt in het verkrijgen van inzicht in het saldo van de jaarrekening versus het begrotingssaldo. Bij het samenstellen van dit overzicht zijn verschuivingen of interne verrekeningen binnen de gemeenterekeningen (bijvoorbeeld uren en reserves) zoveel mogelijk geëlimineerd c.q. gecomprimeerd. Dit om de leesbaarheid en herkenbaarheid te bevorderen.
Nr. | Nog uit te voeren posten | |
---|---|---|
1 | Boomregistratie | 9.000 |
2 | ICT Outsourcing | 150.000 |
3 | Eenzaamheid | 25.000 |
4 | Verhuis Bibliotheek | 15.000 |
5 | Klimaatmiddelen decembercirculaire | 239.000 |
6 | GIDS gelden decembercirculaire | 9.000 |
Totaal nog uit te voeren posten | 447.000 | |
7 | Onvoorzien | 50.000 |
8 | Actuariële berekening wethouderspensioenen | -490.000 |
9 | Verkoop gronden Hontenissestraat | 1.200.000 |
10 | Storting saldo verkoop grond Hontenissestraat reserve GREX | -1.200.000 |
11 | Subsidieplafond Kinderopvang | 60.000 |
12 | Kerkenvisie | 25.000 |
13 | GGD preventieve gezondheidszorg | 44.000 |
14 | Afval | 40.000 |
15 | Riool | 130.000 |
16 | Milieu | 50.000 |
17 | Anterieure overeenkomsten | -30.000 |
18 | Bouwleges | -40.000 |
19 | Overhead | 121.000 |
20 | Treasury | 24.000 |
21 | Dubieuze debiteuren | -102.000 |
22 | Gemeentefonds | 86.000 |
23 | Overige | -27.000 |
Totaal incidentele mee- en tegenvallers | -59.000 | |
Totaal analyse jaarrekeningsaldo | 388.000 |
Nog uit te voeren posten:
- Bij raadsbesluit RA/18.0134 is onder andere € 9.000 beschikbaar gesteld voor een herinventarisatie van de bomen. De boomveiligheidsregistratie wordt volgens de richtlijn van het CROW uitgevoerd. Gelijktijdig met de controle van de boomveiligheid wordt het bomenbestand actueel gemaakt. Deze werkzaamheden dienen nog te worden uitgevoerd.
- Bij raadsbesluit RA/19.0047 zijn onder andere incidentele middelen beschikbaar gesteld in verband met de outsourcing van de ICT infrastructuur. De verhuizing en implementatie was per balansdatum nog niet afgerond. Het restant budget ad. € € 150.000 is als gevolg hiervan geclaimd.
- In 2019 waren er middelen beschikbaar voor aanpak eenzaamheid. Dit project is in 2019 nog niet van start gegaan. In 2020 wordt dit project ter besluitvorming aan uw gemeenteraad voorgelegd. Om uitvoering te kunnen geven aan het project in 2020 zijn de niet bestede middelen van 2019 benodigd.
- De verhuizing van de Bibliotheek naar het nieuwe gebouw heeft vertraging opgelopen. Derhalve is de verhuisvergoeding nog niet uitbetaald.
- In de decembercirculaire 2019 zijn vanuit het Rijk middelen beschikbaar gesteld ter uitvoering van de klimaatdoelen. Voor deze middelen was in 2019 geen bestedingsdoel. In 2020 (en eventueel verdere jaren) worden diverse voorstellen ter besluitvorming aan uw gemeenteraad voorgelegd. Dekking van deze voorstellen kan dan plaatsvinden vanuit deze geclaimde middelen.
- Ook in de decembercirculaire 2019 zijn middelen Gezond in de Stad (GIDS) beschikbaar gekomen. Deze zullen worden besteed in 2020.
Incidentele mee- en tegenvallers:
- In de najaarsnota was een restant van de post onvoorzien blijven staan van € 50.000. Deze post is niet nodig gebleken.
- De actuariële berekening van de voorziening wethouderspensioenen was € 490.000 nadelig. De uitgangspunten voor de berekening van de voorziening waren pas medio december gekend. De voornaamste reden van de aanvullende bijstorting heeft te maken met een lage rekenrente. Ultimo 2019 bedroeg deze 0,29%, ultimo 2018 was deze 1,577%.
- Eind december 2019 heeft een verkoop plaatsgevonden van gronden aan de Hontenissestraat. Bij opmaak van de najaarsnota was dit nog niet voorzien. Het resultaat op deze verkoop bedroeg ruim € 1,2 mln.
- Het saldo van de onder punt 9 genoemde transactie is gestort in de Reserve Grondexploitatie.
- Op de subsidieregeling Geld volgt Kind regeling (GvK) is een onderuitputting van circa € 60.000.
- In de najaarsnota was ten behoeve van de Kerkenvisie een bedrag geraamd van € 50.000. Hiervan blijkt € 25.000 voor benodigd.
- De bijdrage aan de GGD ten behoeve van preventieve gezondheidszorg bleek € 44.000 lager dan geraamd.
- Het overschot op afvalstoffen heffing is gestort in de algemene reserve. Wanneer de kostendekkendheid wordt berekend worden de lasten inclusief btw opgenomen. Dit is conform de gelden de wet- en regelgeving. Echter, op de uitgaven wordt de btw wel gecompenseerd vanuit het compensatiefonds. Als gevolg hiervan ontstaat er een verschil tussen het daadwerkelijke overschot en het overschot wat gestort is in de algemene reserve.
- Conform regelgeving van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is het overschot op het taakveld riolering gedoteerd aan de voorziening. Bij deze storting is rekening gehouden met de daadwerkelijke salarislasten (uren * tarief), ook dit weer conform de geldende regels vanuit het BBV. De geboekte salarislasten (vastgesteld bij begroting) waren lager. Derhalve resteert nu een voordelig saldo op het taakveld van circa € 130.000.
- De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdeinst (RUD) bleek circa € 50.000 lager dan geraamd. Bij de toelichting op de verschillen per programma wordt hier verder op ingegaan.
- Bij begroting waren de verwachte baten uit anterieure overeenkomsten € 140.000. Gerealiseerd is echter € 110.000.
- De verwachte baten vanuit de bouwleges waren bij Najaarsnota verhoogd met € 150.000. Nu blijkt dat deze verwachting te optimistisch was. Hierdoor een nadelig effect op de verschillenanalyse van € 40.000. De baten zijn overigens wel nog € 110.000 hoger dan primitief werd geraamd.
- Op overhead, waaronder personeel, is een voordeel behaald van circa € 121.000. Dit voordeel is behaald op de energie- en telefonielasten. Daarnaast was er voordeel op de ICT lasten. Met het oog op de aanstaande outsourcing is er minder hardware aangekocht dan gebruikelijk. Ook ten aanzien van de P&O lasten is een voordeel behaald. Dit komt met name doordat vacatures voor een heel jaar worden geraamd. In praktijk worden deze vacatures gedurende het jaar ingevuld. Daarnaast worden vacatures consequent op de hoogste trede van een salarisschaal geraamd. Aanstelling vindt vaak plaats in een lagere trede dan de hoogste.
- Gedurende het jaar is bij begrotingsbijstellingen reeds € 125.000 aan rentelasten afgeraamd. Bij opmaak van jaarrekening bleek door alle programma's een aanvullend voordeel van € 24.000.
- Om de post voorziening dubieuze debiteuren op het gewenste niveau te krijgen was een aanvullende storting nodig van € 102.000. Deze dubieuze debiteuren hebben onder andere betrekking op debiteuren bij Sabewa én naheffingsaanslagen van parkeerbelasting.
- Per saldo zijn de ontvangen middelen uit het gemeentefonds bijna € 86.000 hoger dan in de begroting 2019 was geraamd na alle wijzigingen
- Overige voor- en nadelen leiden per saldo nog tot een negatief verschil van € 27.000. Hierin zit onder andere een naverrekening (suppletie) BTW.