Kerncijfers
Kademuur | 630 m1 |
---|---|
Jaarlijks te baggeren slib | 15.000 m3 |
Beleid
De haven van Walsoorden is in eigendom bij de Staat (het Rijksvastgoedbedrijf RVB). De gemeente heeft een opstalrechtovereenkomst en een erfpachtovereenkomst afgesloten met het RVB. De gemeente heeft op haar beurt overeenkomsten (opstalrechten, erfpacht) gesloten met verschillende gebruikers van de haven. De gemeente en het RVB zijn met elkaar in gesprek over het toekomstige beheer en onderhoud van de haven.
Om een goed beeld te krijgen van de huidige conditie van de gehele haven in Walsoorden wordt in 2020 een risicoanalyse opgesteld. De risico’s op korte tot middellange termijn worden aangevuld met geraamde financiële consequenties van de noodzakelijke reparaties op korte termijn. Aan de hand van de risicoanalyse zal een afweging gemaakt worden over de toekomst van de haven en de noodzaak voor het opstellen van een beheerplan.
Financieel kader
Op dit moment zijn in de beheerbegroting de dagelijkse onderhoudskosten geraamd, maar worden geen middelen gereserveerd om de verdere achteruitgang te stoppen of reserves opgebouwd voor groot onderhoud zoals vervanging van de kademuren. De toestand in de haven van Walsoorden gaat hierdoor achteruit en daarmee worden de risico’s op onverwachte grotere reparaties steeds groter.
Dit was in 2019 bijvoorbeeld het geval.
Risico's
Er zijn investeringen nodig om de haven weer robuust te maken voor de toekomst.
Deze investeringen kunnen bestaan uit:
- Achterstallig onderhoud: circa € 800.000 (€ 650.000 met tot 30% afwijking + of -, voor de periode van 0 – 3 jaar: rapport Sweco);
- Bodemsanering van getijdehaven: circa € 800.000;
- Reconstructie van het afgesloten kadedeel: circa € 600.000 (rapport Sweco).
Ontwikkelingen
De komende tijd wordt in overleg getreden met de Staat en de huidige gebruikers om te bezien hoe de toekomst van de haven eruit zal komen te zien en welke financiële verplichtingen de verschillende partijen op zich willen nemen.