Paragrafen

Bedrijfsvoering

In het najaar 2019 werd een enquête over de gemeentelijke communicatiemiddelen gelanceerd. Deze werd zowel offline (1500) als online uitgezet. Doelstelling was in beeld te krijgen wat de inwoners van de middelen vinden en waar dingen kunnen worden verbeterd.
481 inwoners namen deel aan het onderzoek. Over de hele breedte gaven zij een 7,3 voor de gemeentelijke communicatiemiddelen. Uit het onderzoek bleek onder meer dat de communicatiemiddelen die het meest worden gebruikt de informatiepagina’s in het Zeeuws-Vlaams Advertentieblad (ZVA), de gemeentelijke website, het voorlichtingsblad en het gemeentelijke Facebook account zijn.

Tijdens de tweede helft van 2019 ging een stagiair aan de slag om het interne communicatieproces tegen het licht te houden (gericht op de externe communicatie). Doelstelling was te kijken waar de informatiestroom in de organisatie kan worden verbeterd en hoe de vaardigheden inzake communicatie verbeterd kunnen worden.

Via de sociale media kanalen was er ook in 2019 sprake van veelvuldige interactie met inwoners. De drempel om via deze weg met de gemeente te communiceren is voor velen zeer laag. In 2019 maakte de gemeente Hulst op sociale media gebruik van Facebook, Twitter en Instagram. Ook YouTube en LinkedIn werden gehanteerd.

De in 2018 ingezette kwaliteitsslag qua grafische capaciteit & kunde binnen het gemeentelijke communicatieteam, werd in 2019 gecontinueerd. Goed beeldmateriaal is in communicatie essentieel. In 2019 werd een beeldbank gecreëerd. Deze is ondertussen online beschikbaar via de website INULST. De foto’s zijn door iedereen – rechtsvrij – te gebruiken. Goed beeldmateriaal is essentieel voor positieve beeldvorming.

Naast foto’s werd in 2019 geëxperimenteerd met korte filmpjes, die via het gemeentelijke YouTube-kanaal werden geplaatst en gedeeld via sociale media.
In de zomer van 2019 werd de #INULST-campagne gelanceerd. Onderdeel daarvan is inwoners meer trots maken op hun gemeente en hen meer in de ambassadeursrol schuiven. Positieve berichtgeving is in 2019 meer dan voorheen ingezet om daaraan bij te dragen. Daarbij zijn alle gemeentelijke communicatiemiddelen ingezet, met name de online middelen. #INULST is het leven goed en dat draagt de gemeente meer en meer uit.

In het voorjaar vroegen de drie verkiezingen extra inzet van het communicatieteam: Provinciale Staten, Waterschap en Europees Parlement.

Toeristisch timmert de gemeente goed aan de weg, dat bleek ook in 2019. Denk hierbij aan de Pagadders, het nieuwe doorkijkpaneel aan de Keldermanspoort, de nieuwe glijbaan bij De Vindplaats en natuurlijk het project Versterk de Westerscheldekust.

Ook over diverse werkzaamheden aan wegen en riolering is uitgebreid gecommuniceerd, waarbij onder meer gedacht kan worden aan de Julianastraat in Heikant en de Tivoliweg in Hulst en Cloosterstraat in Kloosterzande.

De gemeentelijke website werd in 2019 continue up-to-date gehouden. Met het oog op de toegankelijkheid van informatie heeft eind 2019 een nulmeting plaatsgevonden op de gemeentelijke website. Aan hand hiervan kan worden bekeken welke aandachtspunten er zijn om de site nog aan te passen.
Naast de reguliere website is de begrotingswebsite in het voorjaar van 2019 omgevormd tot een platform voor alle documenten op het gebied van de gemeentelijke financiën (planning & control). Dit zal langzaamaan verder invulling krijgen.

De gemeentegids 2019 kwam uit in de maand april. De vormgeving van de gids werd tegen het licht gehouden. Besloten werd deze ook in 2020 op dezelfde wijze als in 2019 te realiseren. Een traditioneel communicatiemiddel waarvoor ook nog altijd behoorlijke interesse bestaat, is de gemeenteplattegrond. Die werd in 2019 herdrukt.

In de zomerperiode 2019 werd een afvalcampagne voorbereid. Deze werd opgesteld om de noodzaak van het goed scheiden van afval nogmaals extra te belichten. De campagne “Samen sterk voor een schoon Hulst” liep in het najaar 2019. Er was een online- en een offline campagne. Daarnaast werden dertig publicatieborden doorheen onze gemeente verspreid.

Naast reguliere communicatie en reeds genoemde zaken, vroegen onder andere de volgende projecten en onderwerpen in 2019 extra communicatieve aandacht: de inclusieagenda, 75 jaar bevrijding Land van Hulst, de vele gemeentelijke vacatures, de bijeenkomst cultuur, het nieuwe subsidiebeleid, de gebiedsontwikkeling Perkpolder, het nieuwe onderkomen voor het Museum Hulst, het project De Nieuwe Bierkaai, de vele Koninklijke Onderscheidingen die werden uitgereikt, diverse klimaatprojecten en het project “Geef uw wijk/dorp een boost”.

Wat betreft de interne communicatie werd vastgehouden aan de combinatie van werkoverleggen, het intranet en de interne beeldschermen. De laatstgenoemde hebben met name een goede attenderende functie.

In 2019 was het vijftig jaar geleden dat de jumelage tussen Hulst en Michelstadt werd bezegeld.
Op 16 februari 2019 vond een jubileumhappening plaats in Hulst. Daarbij was een delegatie van het gemeentebestuur van Michelstadt vertegenwoordigd. Er vond onder andere een jubileumreceptie plaats, die werd bijgewoond door toenmalig burgemeester Peter Molthoff. Tijdens deze dag werd ook het Michelstadtpad officieel onthuld in Hulst.
De viering van het 50-jarig jubileum kreeg een tweede deel in juni 2019. Toen werd bij de 50-jarige vriendschap stil gestaan in Michelstadt tijdens de traditionele Bienenmarkt. Een delegatie van het college van burgemeester en wethouders, een Hulster fietsgroep en Fanfare Weldoen door Vermaak uit Clinge waren daarbij aanwezig.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2020 11:46:55 met de export van 07/15/2020 11:39:51