Kerncijfers
Lichtmasten | 6.854 stuks |
---|---|
Armaturen | 6.985 stuks |
Waarvan: | |
- LED-verlichting (nachtbrander en dimregime) | |
- nachtbranders | |
- avondbranders | |
Lampen | 7.025 stuks |
Beleid
Doel van het Beleidsplan Openbare Verlichting 2018-2023 is het hebben en in stand houden van een sobere, en doelmatige verlichting in dienst van de sociale en verkeersveiligheid van de burgers. Bij vervanging van materialen wordt duurzaam geïnvesteerd en gebruik gemaakt van de nieuwste technieken. De doelstelling uit het energieakkoord worden ondersteund door toepassing van energiezuinige verlichting.
Sinds 2016 werken de Zeeuwse gemeenten, het Waterschap, de Provincie en Zeeland Seaport samen in het gezamenlijk beheren en onderhouden van de openbare verlichting in Zeeland. De doelstellingen van deze samenwerking zijn een uniform, innovatief, effectief en efficiënt beheer en onderhoud van de openbare verlichting, zodat de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk worden gehouden en de personele kwetsbaarheid van Partijen wordt verminderd.
Deze samenwerking is vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst openbare verlichting Zeeland. Op basis hiervan is een ‘Bureau Openbare Verlichting Zeeland’ (BOVZ) gevormd, dat zorg draagt voor een gezamenlijk onderhoudsbestek, gezamenlijke directievoering, gebruik van één database – beheerpakket (Onderhoud Management Systeem of OMS) en het beheren van het beheerpakket.
Financieel kader
uitg 2018 | plan 2019 | plan 2020 | plan 2021 | |
Vervangingsinvestering OV | 121.000 | 145.000 | 145.000 | 145.000 |
De vervangingswaarde van de installatie bedraagt globaal € 5.600.000. Begin 2019 was er een vervangingsachterstand van 1053 aan masten en 2569 aan armaturen. Het aantal te vervangen armaturen is in 2019 gedaald naar 2387. Opdracht is gegeven voor het vervangen van 372 masten te vervangen en 402 armaturen.
Door versneld het achterstallig onderhoud in te halen kan er verder worden bespaard op energie en onderhoud, waardoor, binnen de bestaande budgetten voor openbare verlichting, uiteindelijk de vervangingsplanning op het benodigde niveau kan worden gebracht.
Hiervoor is echter wel gedurende een periode van 10 jaar een extra inspanning nodig om het achterstallig onderhoud weg te werken. Gemiddeld over de periode van 2018 tot 2027 zijn jaarlijks aanvullende structurele middelen nodig ten bedrage van € 36.500 voor duurzame investeringen (rekening houdend met een gedeeltelijke investering ten laste van investeringsprojecten in wegen). Uitgangspunt hierbij is, dat de besparingen in energie en onderhoud kunnen worden ingezet voor vervangingsinvesteringen.
Met ingang van de begroting 2019 zijn de benodigde middelen vrijgemaakt. In 2019 is gestart met het uitvoeren van deze inhaalslag. De vervanging van lichtmasten is in 2019 conform planning uitgevoerd. De geschatte energiebesparing is eveneens bereikt. De geraamde middelen voor vervanging ad € 214.500 zijn vrijwel geheel besteed ( € 207.000).
Medio 2020 vindt de aanbesteding van onderhoud en vervanging van de openbare verlichting in Zeeland plaats. Streven is om dit zo spoedig mogelijk in 2020 te doen om vervolgens de aannemers opdracht te verlenen, zodat zij kunnen starten met de uitvoering. Er is gekozen voor een aanbesteding in drie percelen (regio’s), waarbij de nieuwe aannemer maximaal ingezet kan worden in één perceel.
Op basis daarvan zal mogelijk een heroverweging van de planning van de vervangingsinvesteringen uitgevoerd worden. Jaarlijks neemt de ruimte voor vervangingsinvesteringen in de exploitatie toe door besparing op energie en onderhoud, waardoor het achterstallig onderhoud (rekening houdend met de oude prijzen) over 10 jaar is verdwenen. De middelen die vrijgemaakt zijn voor de afkoop van onderhoud bij overdracht van lichtmasten aan het Waterschap zijn nog niet ingezet. De overdracht is uitgesteld in afwachting van de resultaten van de aanbesteding van het onderhoud.
Risico's
Er is een ontwikkeling om duurzaam om te gaan met energie. Vanuit de Rijksoverheid is een “verplichting” opgelegd om voor 2020 een energiereductie te halen van 30% (t.o.v. 2013). Indien de vervangingsplanning wordt uitgevoerd zal deze norm t.a.v. de openbare verlichting worden gehaald.
Ontwikkelingen
Tot voor kort was er nog een groot prijsverschil (aanschaf) in de conventionele verlichting en nieuwe verlichtingstechnieken als bijvoorbeeld LED. De laatste jaren is de trend ingezet dat de armaturen met LED verlichting voordeliger worden en conventionele armaturen langzamerhand uit de markt genomen. Led verlichting is in aanschaf nog steeds duurder dan conventioneel. Maar wanneer het total cost of ownership (TCO) wordt beschouwd wordt de keuze voor “nieuwe technieken” steeds interessanter. Hierdoor zullen de kosten van energieverbruik verder dalen en meer budget beschikbaar komen voor vervangingsinvesteringen. Ook is de levensduur van de LED verlichting langer.
Overdracht openbare verlichting buitengebied
Uitgangspunt voor de overdracht is dat alles wat bijdraagt aan het goed functioneren van een weg, in eigendom, beheer en onderhoud is bij de betreffende wegbeheerder. In de gemeente Hulst staan 429 masten welke overgedragen kunnen worden naar waterschap Scheldestromen en 8 masten welke nu in beheer zijn bij het waterschap welke naar de gemeente Hulst komen. Conform de gemaakte afspraken zullen te oude masten en armaturen eerst vervangen worden waarna de verlichting wordt overgedragen. Daarnaast wordt afhankelijk van de leeftijd een vergoeding betaald voor de vervangingen en exploitatie. Deze kosten kunnen gedekt worden binnen de begroting. Gemeente kennen compensatie van de BTW. Dat geldt niet voor het waterschap. De BTW kosten bij de overdracht bedragen afgerond € 46.000.