Parkeerbelasting
Er is ruim € 61.000 meer uitgegeven voor aankoop en onderhoud parkeerautomaten, met name om deze geschikt te maken voor contactloos betalen. Daarnaast zijn er ook vuurwerkkappen aangeschaft en aangebracht. Voor een groot gedeelte betreft dit het naar voren halen van onderhoudslasten. Dit zal in 2020 leiden tot een voordeel. Ook is er voor circa € 17.000 meer uitgegeven voor de verwerking van de geldcasettes en bijna € 3.000 voor mobiel betalen.
De opbrengsten van de parkeerautomaten is ongeveer € 52.000 hoger dan geraamd; de opbrengsten van boetes zijn daarentegen € 30.000 lager dan geraamd. Mogelijk is dit het het gevolg van de uitbreiding van de mogelijkheden om de parkeerbelasting te betalen. De opbrengsten van vergunningen zijn in 2019 iets achtergebleven bij de ramingen (€ 8.000). Tot slot is een nota voor schadeverhaal uit voorgaande jaren ingetrokken (€ 5.000).
Verkeer en vervoer
De kosten voor (klein) onderhoud wegen zijn per saldo 118.000 hoger dan geraamd. Met name de hogere personeelslasten (€ 88.000) zijn hiervan de oorzaak. Daarnaast zijn de kosten van gladheidsbestrijding € 11.000 hoger en is € 11.000 uitgegeven i.v.m. samenwerking met het Waterschap. De factuur hiervan is pas in 2020 ontvangen en was niet opgenomen in de ramingen. Verder zijn er verschillende kleinere over- en onderschrijdingen (per saldo € 8.000 nadelig).
De kosten van groot onderhoud/ reconstructies zijn afgerond € 60.000 lager, m.n. als gevolg van lagere rentelasten door onderuitputting op investeringen. De kosten voor uitbesteed groot onderhoud waren lager dan geraamd. Verder zijn in 2019 (vrijwel) geen weginspecties uitgevoerd € 11.000,-, waren de kosten voor reiniging lager dan geraamd (€ 17.000) en is meer uitgegeven voor openbare verlichting (€ 20.000). Dit laatste met name a.g.v. de inhaalslag die is ingezet. Diverse kleinere onder- en overschrijdingen leveren een voordeel van ongeveer € 14.000 op.
De inkomsten zijn hoger dan geraamd, met name a.g.v. het verhalen van diverse schades op wegen, openbare verlichting straatmeubilair enz.
Economische havens en waterwegen
In 2019 is aanvullend krediet beschikbaar gesteld i.v.m. een noodreparatie en extra baggerwerk voor een bedrag van € 48.000. Dit is ongeveer € 8.000 goedkoper uitgevallen. Daarnaast is er een (positieve) naverrekening voor waterverbruik geweest en is er geen onderhoud aan technische installaties uitgevoerd.
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De kosten voor onderhoud openbaar groen en bos en natuurbeheer zijn € 41.000 lager dan geraamd. De oorzaak is met name een verschuiving van personeel van openbaar groen naar wegbeheer, de kosten voor inhuur derden zijn daardoor licht overschreden (per saldo € 60.000 voordeel). Daarnaast zijn de overige kosten voor onderhoud openbaar groen (afvoer afval, aankoop plantsoenmaterialen enz.) ongeveer € 12.000 hoger dan geraamd en er zijn kosten gemaakt in het kader van het samenwerkingsverband met het Waterschap, waarvoor de vergoeding pas in 2020 wordt ontvangen.
De kosten voor groenbeheer zijn € 31.000 lager omdat de geplande boomregistratie en verwerking van die gegevens in het beheerprogramma in 2019 niet hebben plaatsgevonden.
Begraafplaatsen en creamatoria
De lasten voor onderhoud van openbare begraafplaatsen zijn enerzijds lager dan geraamd (€ 38.000) omdat de restauratie van de begraafplaats Glacisweg/ Zouterstraat nog niet geheel is uitgevoerd, en er geen onderhoud is gepleegd aan de lift (€ 11.000). Daar staat tegenover dat de dotatie aan de voorziening onderhoud begraafplaatsen (€ 39.000) niet in de begroting was opgenomen. Daarnaast waren er diverse kleinere over- en onderschrijdingen (per saldo € 6.000 nadelig).
De opbrengst begraafplaatsrechten was in 2019 lager dan geraamd (€ 24.000).