Eén van de omvangrijke programma’s binnen de begroting is het programma Sociaal Domein. Binnen dit
programma wordt een totaal aan lasten verantwoord van ruim € 28.4 mln. Het totale positieve verschil op de lasten bedraagt € 444.000, dit betreft een afwijking van circa 1,5 %.
Onder dit deel van de programmabegroting worden o.a. verantwoord: Jeugdzorg, WMO, Participatiewet,
minimabeleid, maatschappelijke zorg, exploitatie dorps- en gemeenschapshuizen, preventieve gezondheidszorg (GGD), enz.
De overschotten/tekorten op de onderdelen Jeugdzorg, WMO en Participatiewet worden verrekend met de
reserve sociaal domein.
Jeugdzorg
Jeugdzorg bestaat uit de taakvelden geëscaleerde zorg 18-, Maatwerkdienstverlening 18- en wijkteams. De lasten zijn met € 85.000 overschreden ten opzichte van geraamd. Dit betreft een overschrijding van iets meer dan 1%. Deze overschrijding is nagenoeg geheel te verklaren door een overschrijding op de lasten zorg in natura. Er is voor bijna € 100.000 meer aan zorg verleend dan begroot.
WMO
Dit onderdeel bestaat uit de taakvelden geëscaleerde zorg 18+, maatwerkdienstverlening 18+ en
maatwerkvoorzieningen. Het totaalsaldo van lasten en baten op deze taakvelden was geraamd op € 5.456.000, gerealiseerd is een saldo van € 4.939.000. Dit betreft een voordelig verschil van € 517.000.
WMO dagbesteding/begeleiding:
Per saldo is er op dit onderdeel een onderuitputting van circa € 270.000.
In de begroting was een stelpost opgenomen van € 150.000 in verband met risico nieuwe aanbieders en onvoorzien. Deze stelpoten bleken niet nodig te zijn. Daarnaast is er door de zorgaanbieders minder aanspraak gemaakt op innovatiemiddelen in totaal een bedrag van circa € 120.000.
WMO Huishoudelijke hulp:
Per saldo is er op dit onderdeel een onderuitputting van circa € 148.000
Ook voor dit onderdeel was een post onvoorzien en innovatie geraamd. Hierop was een onderuitputting van € 125.000. Daarnaast was er op de PGB budgetten een voordeel van circa € 23.000.
WMO overig:
De gemeentelijk bijdrage aan de uitvoeringsinstantie de Kredietbank West-Brabant in het kader van schuldhulpverlening zijn € 74.000 lager.
Op het onderdeel WMO worden naast lasten ook baten verantwoord, met name de eigen bijdrage van de
cliënten. Op deze baten via Centraal Administratiekantoor (CAK) is ten opzichte van de begroting een voordeel behaald van circa € 18.000. Daarnaast nog voor € 7.000 diverse relatief kleinere voordelen.
Participatiewet/BUIG:
Dit onderdeel bestaat uit de taakvelden Inkomensregelingen, Begeleide participatie en Arbeidsparticipatie. Per saldo is er op deze onderdelen een nadeel ontstaan van circa € 500.000.
De uitvoering van de WSW vindt plaats bij Dethon. Deze gemeenschappelijke regeling heeft een bewogen jaar achter de rug. Dit is terug te zien in de cijfers. Vanaf 2018 is een kwartiermaker aangesteld om een transformatieplan op te stellen en uit te voeren. Een stap die onder andere is gezet, is het opzetten van een pilot om de in- en doorstroom bij Dethon goed op gang te krijgen. Dit betreft in feite het opzetten van een afdeling integratie. In april is het besluit genomen om de bezorgdienst in te krimpen alsook de werkzaamheden in het distributiecentrum af te bouwen. Ook organisatorisch zijn diverse stappen gezet, dop afdelingsniveau als ook binnen het management.
Het gerealiseerde tekort bij Dethon bedraagt € 2,2 miljoen. Belangrijkste oorzaak hiervan is het negatieve subsidie resultaat. Maar ook lagere omzet (m.n. door het inkrimpen van de bezorgdienst), transformatiekosten en hogere loonkosten (cao) zijn hier debet aan.
Resteren de volgende taakvelden:
Samenkracht en burgerparticipatie
De lasten voor het collectief vervoer WMO zijn overschreden met € 47.000. Dit komt door een hogere afrekening dan verwacht. Op de lasten huisvesting Statushouders is een voordeel behaald van € 57.000, daar staat de baten huisvesting Statushouders ook € 57.000 lager zijn dan geraamd. Ten aanzien van de lasten voor Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW) is een voordeel behaald van € 95.000 op inkoop diensten derden. Dit betreft een structureel voordeel, is derhalve in 2020 afgeraamd.
Bij de gemeenschapscentra zijn voordelen te constateren op de personeelslasten en de diverse onderhoudslasten. Een aantal van deze onderhoudslasten werden gedekt vanuit de reserve. Doordat het onderhoud niet heeft plaatsgevonden heeft er ook geen onttrekking aan de reserve plaatsgevonden. Ten aan zien van den Dullaert was een nadeel te constateren van circa € 22.000. Dit nadeel is met name ontstaan doordat er een afrekening BTW heeft plaatsgevonden. Deze afrekening heeft betrekking over de jaren 2018 en 2019. Een deel van de afrekening heeft ook betrekking op het investeringskrediet voor de renovatie.
Volksgezondheid:
Voordeel van € 44.000 op de lasten preventieve gezondheidszorg. Dit betreft een bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling GGD.
Daarnaast een (tijdelijk) voordeel van 15.000 op de installatie van het invalidentoilet. Hiervoor was een onttrekking uit de reserve geraamd. Deze onttrekking is hierdoor lager dan geraamd.