Kerncijfers
Openbare dienst (gemeentelijke gebouwen, poorten, etc.) | 27 stuks |
---|---|
Onderwijs | 16 stuks |
Gemeenschapscentra (eigendom gemeente) | 4 stuks |
Gemeenschapscentra (eigendom stichting) | 9 stuks |
Civiele kunstwerken (Bruggen, kademuren, duikers, beelden, monumenten) | NNTB |
Beleid
De gemeente Hulst heeft gebouwen en civiele kunstwerken in eigendom. De gebouwen variëren in grootte en worden voor diverse doeleinden gebruikt en ingezet. Het betreft gebouwen voor de gemeentelijke organisatie, sportaccommodaties, schoolgebouwen, gebouwen voor sociaal culturele doeleinden (dorpscentra), monumenten en gebouwen voor algemeen gebruik. De civiele kunstwerken betreft diverse de bruggen in Hulst en Kloosterzande, de voorzieningen aan de bierkaai en kademuur, diverse duikers in de gemeente. Een actueel overzicht zal in 2020 worden opgesteld.
In 2019 is het “Beleidsplan gemeentelijk vastgoed 2020-2024” vastgesteld. Hierin is het beleid van de gemeente Hulst verwoord ten aanzien van beheer en onderhoud van het gemeentelijk vastgoed. Hierbij is rekening gehouden met alle wettelijke eisen rondom vastgoedbeheer. Dat betekent dat er naast onderhoud- en energiebeheer ook aandacht geschonken wordt aan brandveiligheid, volksgezondheid, milieu en Arbo. Dit heeft tot gevolg dat niet alleen de technische levensduur van gebouwen doorslaggevend is, maar dat ook niet materiële zaken (gezondheid, veiligheid en milieu) meespelen in de besluitvorming.
Bij het opstellen van het beleidsplan is bewust gekozen voor een uitbreiding van gebouwen naar gemeentelijk vastgoed. Voor 2020 wordt ten aanzien van het groot onderhoud nog uitgegaan van de inventarisatie en planning van het groot onderhoud gebouwen uit 2010 en de in 2019 uitgevoerde inspecties bij een deel van de gemeentelijk gebouwen. De werkzaamheden uit de planning 2010 zijn beoordeeld op nut en noodzaak. In 2020 worden de resterende gebouwen geïnspecteerd. In 2019 is software aangeschaft om het gemeentelijk vastgoed op structurele wijze vast te leggen en het onderhoud inzichtelijker te maken. Op deze wijze wordt op bestuurlijk niveau het kwaliteitsniveau van het beheer en onderhoud voor de diverse gebouwen vastgelegd, inclusief de daarbij behorende financiële kaders. De strategische keuzes die in deze nota worden gemaakt, zullen pas in 2020 omgezet kunnen worden naar een nieuw (meerjaren)onderhoudsplan op tactisch niveau en een actieplan op operationeel niveau.
In het kader van duurzaamheid en minimaal energiegebruik zijn in 2019 al enkel projecten opgestart waarbij het gebruik van zonnepanelen, aanpassen c.q. vervangen van de huidige klimaatbeheersingsinstallaties, toepassing van duurzame materialen en minimale uitstoot van CO2 uitgangspunt zijn. De gebouwen die de wettelijk verplichting hebben zijn voorzien van een energielabel.
Ten aanzien van de schoolgebouwen is de verantwoordelijkheid voor het buitenonderhoud overgeheveld van gemeenten naar scholen. De gemeente is alleen nog verantwoordelijk voor nieuwbouw. T.a.v. de Brede School te St. Jansteen is de gemeente wel verantwoordelijk voor het onderhoud. Voor de gebouwen die eigendom zijn van derden (voornamelijk gemeenschapscentra) heeft de gemeente formeel geen onderhoudsplicht. Aan de hand van de gebouwinspecties wordt het benodigde onderhoud geraamd op een bedrag van circa € 150.000 per jaar. De eigenaren dienen hiervoor binnen hun exploitatie budgetten te reserveren.
Financieel kader
Bij opstellen van het beheerplan was de dotatie aan de reserve onderhoud gebouwen op voldoende niveau gebracht om het geplande onderhoud in de toekomst te kunnen uitvoeren. Jaarlijks wordt de planning bijgesteld a.d.h.v. nieuwe inspectiegegevens, beslissingen op gebouwen af te stoten/ aan te schaffen of om het gebruik te wijzigen. Op basis van de nieuwe planning zal een bijgesteld financieel kader worden opgesteld.
Risico's
Ontwikkelingen
In het kader van een doelmatige bedrijfsvoering wordt bekeken welke gebouwen op termijn afgestoten kunnen worden. In het “Beleidsplan gemeentelijk vastgoed 2020-2024” is een de structuur vastgelegd voor de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gebruikers en beheerder.