Kerncijfers
Totale lengte wegen | 175 km |
---|---|
Totale oppervlakte verhardingen | 1.744.900 m2 |
Waarvan: | |
- gesloten (asfalt) | 419.000 m2 |
- gesloten (beton) | 20.000 m2 |
- open (klinkers, tegels) | 1.265.000 m2 |
- half (gravel, split) | 40.000 m2 |
Beleid
Wegenonderhoud bestaat uit dagelijks klein- en groot onderhoud en rehabilitatie (volledige vervanging wegconstructie aan het einde van de levensduur). De planningen van klein- en groot onderhoud zijn opgenomen in het wegenbeheerplan 2019-2023.
Rehabilitatie maakt geen onderdeel uit van klein en groot onderhoud wegen. De rehabilitatie is opgenomen in het Meerjaren Investerings Plan wegen, waarbij de planning wordt afgestemd op de beschikbare middelen en de samenhang met rioleringsprojecten en wegbeheer. Afhankelijk van het project vindt een verdeling plaats tussen rehabilitatiekosten en overige kosten. De middelen worden jaarlijks gedoteerd aan de reserve MIP wegen waaruit de afschrijvingen van de investeringen worden gedekt. Hierdoor blijven voordelen op investeringen als gevolg van subsidies, aanbestedingsvoordelen en onderuitputting beschikbaar voor rehabilitatie.
Bij het opstellen van het wegenbeheerplan is gebruik gemaakt van de beheersystematiek van de stichting CROW, bijgesteld naar aanleiding van de in 2017 uitgevoerde wegeninspecties. Binnen vermelde systematiek worden vier kwaliteitsniveaus onderscheiden, R-, R, R+ en R++. Voor het beheerplan wegen Hulst is uitgegaan van niveau R (laagste onderhoudsnorm zonder overschrijding van de richtlijn en voorkoming van risico’s; verzekerbaar zijn van schades). Voor de vertaling van de technische R-norm naar beeldkwaliteit wordt de B-norm gehanteerd. Door het tijdig uitvoeren van klein onderhoud zoals het repareren van plaatselijke verzakkingen, losliggende tegels, boomwortelschades en dergelijke worden risico’s zoveel mogelijk vermeden, de beeldkwaliteit verhoogd en de service richting bewoners en gebruikers van de openbare ruimte verbeterd.
Met betrekking tot de investeringen in het kader van herinrichting en reconstructie wegen is er in principe sprake van rehabilitatie en dus de mogelijkheid tot het maken van afwegingen over verkeersafwikkeling en/of inrichting. Aanleiding voor rehabilitatie kan ook voortvloeien uit afstemming met andere beleidsterreinen.
Het is belangrijk dat de rehabilitatie van de wegen uitgevoerd wordt. Met andere woorden: aan het einde van de levensduur moeten zowel verharding als fundering volledig vervangen worden. Door de beperkt beschikbare middelen voor rehabilitatie is hierin een achterstand ontstaan. Beschikbaar zijn van middelen voor rehabilitatie is essentieel om rioleringsprojecten en rehabilitatie van wegen op elkaar af te kunnen stemmen.
In het VGRP is bij projecten waar de riolering vervangen wordt, ervan uitgegaan dat uitkomende bestratingsmaterialen hergebruikt worden. De kosten voor het vervangen van de fundering en het opnieuw leggen van de oude materialen worden t.l.v. de opbrengst rioolrechten gedekt. Het hergebruiken van het bestratingsmateriaal heeft echter zeer nadelige gevolgen voor de kwaliteit. Voor het vervangen van de verhardingsmaterialen als onderdeel van rioleringsprojecten is gemiddeld ongeveer € 300.000,- per jaar nodig. Deze kosten mogen niet ten laste van de voorziening riolering worden gebracht. De middelen voor het vervangen van bestratingsmateriaal bij rioleringsprojecten worden voortaan meegenomen in de planning voor het Meerjaren InvesteringsPlan.
Financieel kader
De onderhoudskosten voor de korte en middellange termijn worden grotendeels bepaald door de huidige kwaliteit van de verhardingen en bestaat uit:
Klein onderhoud:
Het bedrag dat volgens de CROW-systematiek benodigd is voor het uitvoeren van Klein onderhoud aan zowel asfalt- en elementenverharding was geraamd op € 148.300 per jaar. Dit Klein onderhoud kan in eigen beheer worden uitgevoerd. De kosten daarvan zijn reeds in de begroting verwerkt.
Groot onderhoud:
Na de weginspectie is door het wegbeheersysteem een basisplanning gegenereerd. Conform de systematiek is een zogenaamde maatregeltoets uitgevoerd.
Deze maatregeltoets, waarbij kritisch is gekeken naar de gekozen maatregelen en afstemming heeft plaatsgevonden met geplande projecten, heeft geresulteerd in een gemuteerde basisplanning.
Hierin is berekend dat ten behoeve van uitvoering van het Groot onderhoud een bedrag van € 426.640 per jaar benodigd is. Groot onderhoud ter plaatse van geplande projecten voor riolering of rehabilitatie (MIP wegen) is niet meegenomen in de raming van de kosten voor groot onderhoud.
In de begroting is voor 2019 een bedrag opgenomen van € 286.000 voor Groot onderhoud. Daarnaast is in het Beheer en beleidsplan Wegen een bedrag van € 60.000 voor het aandeel 'uitgevoerd Groot onderhoud in eigen beheer' opgenomen. Deze middelen zijn in 2019 conform planning besteed.
Mor-meldingen (Melding openbare ruimte) en klein onderhoud zijn niet goed te scheiden. De kosten voor deze werkzaamheden zijn derhalve volledig als klein onderhoud verantwoord (hierdoor zijn de verantwoorde uitgaven voor klein onderhoud hoger dan in het beheerplan is opgenomen).
Het resultaat van alle werkzaamheden is dat globaal 95% van het wegenareaal voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen.
Ten aanzien van de investeringen (rehabilitatie) hebben een aantal projecten vertraging opgelopen. Enerzijds a.g.v. het uitlopen van de planning voor vervanging van kabels en leidingen door de nutsbedrijven, anderzijds hebben de PFAS/stikstof maatregelen ertoe geleid dat een aantal projecten nog niet is opgestart.
Overzicht Meerjarig Investeringsplan
Lopende inversteringe MIP 2019 | Oorspronkelijk beschikbar gesteld krediet | Krediet 2019 | Uitgaven 2019 | Nog te verwachte uitgaven |
---|---|---|---|---|
Herinr. Molenstr/'s Gravenstr (2012) | 1.400.000 | 36.024 | 35.385 | - |
Herinr. Geslechtendijk en Hoofdstraat (2015) | 665.000 | 40.123 | - | - |
Reconstr. Kruising Zoutestr.-Koolstr. (2015) | 1.095.000 | 5.273 | - | 5.273 |
Herinrichting Frans van Waesberghestraat (2016) | 750.000 | 1.277 | 1.241 | - |
GVVP maatregelen Vogelwaarde (Rapenburg) (2016) | 570.000 | 553.149 | - | 553.149 |
Reconstr. Julianastraat Heikant wegen (2016) | 133.000 | 1.441.963 | 188.119 | 1.336.712 |
Vernieuwing omgeving Janseniuslaan | 231.000 | 85.972 | 14.025 | 71.947 |
Herinrichting Cloosterstraat (2018) | 848.000 | 282.920 | 299.185 | - |
Verbreding Zoetevaart (2018) | 125.000 | 11.179 | - | 11.179 |
Herinr Houtm,Kl.Bag.str....L. Nieuwstr CP (2019)(K) | 595.000 | 595.000 | 17.294 | 577.706 |
Reconstr. Fred. Hendrikstraat (2019)(K) | 305.000 | 305.000 | 4.345 | 300.655 |
Bestrating bij verv. rioolstelsel St.Janst.(2019)(K) | 215.000 | 215.000 | 16.511 | 198.489 |
Bestr. bij verv.rioolstelsel Klz fase 1(2019)(K) | 175.000 | 175.000 | 3.920 | 171.080 |
Landbouwroute Vogelwaarde (2018)(K) | 2.610.800 | 2.610.800 | 15.588 | 2.595.212 |
Reconstructie Tivoliweg (2019)(K) | 38.000 | 38.000 | 7.322 | 30.678 |
Reg. Impuls - grensoverschrijdende bossen (2017) | 150.000 | 117.352 | -934 | 118.286 |
9.905.800 | 6.514.032 | 602.001 | 5.970.366 |
Risico's
Met het vaststellen van het duurzaam financieel beleid heeft het gemeentebestuur richting gegeven om achterstanden in het onderhoud te voorkomen en de hiermee gepaard gaande risico’s te beperken. Zaken als verkeersveiligheid, externe prioriteiten, enz. kunnen ertoe leiden dat de planning bijgesteld moet worden.
Ontwikkelingen
Om het beheer en onderhoud ook in de toekomst goed vorm te kunnen geven wordt in afstemming met de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) de wijzigingen in het wegenareaal continu bijgehouden. De MIP’s worden periodiek bijgewerkt en ter besluitvorming voorgelegd.
Sinds 2016 mogen er geen onkruidbestrijdingsmiddelen op verhardingen meer toegepast worden. Het onkruid op de verhardingen wordt verwijderd door gebruik te maken van alternatieve methodes/machines. De ervaringen in 2016 tot en met 2018 wijzen uit dat het verbod op bestrijdingsmiddelen wel een verandering in het straatbeeld geeft, maar dat uit controles blijkt dat het nog binnen de vastgestelde beeldkwaliteit valt. Naar aanleiding van het grote aantal MOR-meldingen (Melding Openbare Ruimte) over onkruid op de openbare weg zijn desondanks extra middelen ingezet om de veegfrequentie te verhogen en daarmee de onkruidgroei te beperkten.